Er is een kans dat een kind in jouw klas gaat werken in de 'game industrie'. Er werken nu 2.500 mensen in Nederland in dit wereldje. (bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/04/28/nederlandse-game-industrie-groeit-mee-op-golven-van-social-gaming/) Nu klinkt dit misschien nog niet zo heel erg indrukwekkend, maar het verdubbelt ongeveer per 5 jaar. Dit betekent dat er zeker een kans is dat de kinderen die jij les geeft (als die eindelijk zijn afgestudeerd) in de game industrie gaan werken. Welke handvatten heb jij deze kinderen gegeven? Praat jij over games? Wijs je het juist af? Behandel je de hobby's van kinderen gelijk aan gamen?
Je kan tegenwoordig gebruik maken van: Gamemaker. Het is een heel fijn programma om games mee te maken, maar het kost je zeker een jaar om het goed te begrijpen en volledige games te kunnen maken. Als je dan ook nog programmeer taal wilt leren ben je helemaal lang bezig; het is het wel heel erg waard. Je kan wel de kinderen al een basis geven in het ontwerp. Hierdoor kunnen kinderen de animaties aanpassen en zelfs levels ontwerpen. Dit brengt de fantasie en creativiteit van kinderen echt tot leven. Hoewel de graphics niet geweldig zijn, kan je in principe alles maken wat je wilt (elk soort game).
Toch heeft het ook veel voorwaarden en nadelen; je moet zelf ver boven de kennis staan; je moet Gamemaker volledig kunnen gebruiken en dat kost erg veel tijd. Daarnaast moet je tijd vrijmaken om dit met kinderen te doen; heb je wel zoveel computers in school? Of doe je dit met een groepje? Zo ja; wanneer? en wat doet de andere groep?
En als je uiteindelijk kinderen aan de slag hebt met GameMaker, met een vooraf gemaakt ontwerp, is er nog maar weinig verschil in games waar je zelf levels en poppetjes kan maken.
Ik ben misschien erg skeptisch, maar dat komt omdat ik ook alternatieven heb gevonden. Het lijkt mij beter om les te geven in spelletjes waarbij het opbouwen van een wereld al een spelelement is. Zoals met Minecraft (zie andere blog: http://mediapedagogiek.blogspot.com/2012/03/minecraft.html), het spel heeft immens veel vrijheid en stimuleert daarmee de creativiteit van het kind. Dit is trouwens een spel dat waarschijnlijk al wordt gespeeld in jouw klas, dit betekent dat het enthousiasme al erg groot is. Daarnaast heb je zelf maar weinig kennis nodig van het spel en kan er eigenlijk weinig fout gaan. Je moet kinderen stimuleren om te blijven ontdekken en bouwen, maar dat is niet heel anders dan dat een leerkracht dit doet tijdens een rekenles. Minecraft is ook een spel waarbij je niet veel hoeft te begeleiden; groepjes van kinderen kunnen hiermee werken.
Tussen Minecraft (spel) en GameMaker (programma) zit nog iets anders; ontwerp. Met websites als: http://www.sploder.com/games/, kunnen kinderen zelf volledige games maken met simpele besturing. Dit spel geeft je de mogelijkheid om tussen verschillende 'gamestijlen' te kiezen (racen, puzzel, behendigheid etc.). Je kiest een gamestijl en maakt zelf de levels. Hiermee wordt er aangezet tot logisch-mathematisch denken (meervoudige intelligentie); het creëren van puzzels.
GameMaker is het einddoel. Hiermee gaan de nerds aan de slag op de middelbare school. Ze mogen dan zelf dingen opzoeken (online) en kunnen zo zichzelf GameMaker aanleren. Het aanzetten tot GameMaker op latere leeftijd zit hem in de programma's die je aanbied op de basisschool!
Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!
Succes met games maken,
Martijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten