woensdag 11 juli 2012

Woordzoeker (dictee)

Hoi Mediavolk,

Vroeger was je een indrukwekkende leerkracht als je zelf een puzzel had gemaakt voor de klas. Met bloed zweet en tranen creëerde je een puzzel. Een puzzel waar je weken later nog vol trots over kon spreken. Tegenwoordig kunnen we nog steeds indrukwekkend zijn, alleen dan kost het wat minder tijd. Ik maak gebruik van: http://www.woordzoekers.org/ , met dit programma maak ik woordzoekers.

Kinderen maken over het algemeen een dictee zonder dat het een achterliggende functie heeft; enkel de controle voor de leerkracht. Nu kunnen kinderen hier competitief in zijn en dit brengt misschien wat meer enthousiasme in het maken van het dictee, maar vooralsnog roepen kinderen geen 'hoera' als je aan een dictee begint. Daar heb ik toch enigszins verandering in gebracht dankzij dit programmaatje. Ik gooi de woorden van het dictee erin en haal vervolgens met 'paint' de woorden onderaan weg. Ik voeg met 'Word' enkele regels toe met cijfers ervoor (tweemaal!). Ik lees de woorden van het dictee op en vervolgens controleren zij deze zelf door de puzzel te maken. Ze hebben dus eerst de woorden opgeschreven zoals zij deze hebben gehoord en vervolgens (tweede lijn) zoals ze deze hebben gevonden in de puzzel. Het stimuleert de drang tot een goed resultaat; omdat je anders de puzzel niet kan maken.

Kortom, een handige website waar je misschien wat aan hebt. Het kan natuurlijk voor veel meer functies worden gebruikt, het dictee is maar een voorbeeld.

De link naar het voorbeeld: Woordzoeker (leeg)

Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!

Succes met woordzoekers,

Martijn

3 opmerkingen:

  1. Goede tip, Martijn. Ik ga het toepassen in mijn wekelijkse lesje Spaans. Dan is het nog wel een extra graadje lastiger want ik lees het Nederlandse woord op, de leerlingen moeten het dan vertalen én goed schrijven, dan opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Martijn,

    De link werkt niet meer. Kan je eventueel een link plaatsen naar http://woordzoekermaken.org.
    Hier kan je ook woordzoekers maken (bijvoorbeeld met een zin als oplossing).

    Groeten,

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,

      Dankjewel voor je bericht! Er staat een nieuwe link. De software van je link is zeker interessant, maar mijn voorkeur gaat uit naar een direct (online) te gebruiken versie (in het Nederlands).

      Gr. Martijn

      Verwijderen