maandag 12 maart 2012

Storybird

Hoi Mediavolk,

Vorig jaar maakte ik vaak verhaaltjes over de klas (en over mijzelf) om de taallessen wat leuker te maken. Het bleek de kinderen erg aan te spreken, maar het is lastig om de tijd er voor te vinden. Na het maken van ongeveer 3 รก 4 verhalen werd ik er al beter in; het koste minder tijd. Het bedenken van unieke verhalen werd makkelijker, vooral omdat ik de kinderen beter leerde kennen. Uiteindelijk was ik nog maar een half uurtje bezig om een verhaal van een A4 in elkaar te flansen met 20 moeilijke woorden. Deze moeilijke woorden hoorde bij de taalles. Deze les bestond uit multiplechoicevragen die de kinderen simpelweg wel of niet wisten. Dat klonk eerder als een toets dan een opdracht; daar moest verandering in komen.
De verhalen werden populair in de klas en zelfs toen ik in andere klassen invalwerk deed werd er gevraagd of ik een verhaal ging schrijven over de klas. Met dit overweldigende succes ben ik er van overtuigd dat het schrijven van verhalen, vanuit een persoonlijk perspectief; de belevenis van de leerkracht, bijdraagt aan de sfeer in de klas.

Ik heb (dankzij een medestudent) een hele leuke manier gevonden waarmee je (nog) makkelijker verhalen kan schrijven, op de website van Storybird. Dit is een website die plaatjes koppeltje aan lege stukken tekst. Het is aan jou om het verhaal te schrijven en de website geeft jou prachtige plaatjes.
Je kan er voor kiezen om zelf verhalen te maken voor je klas, maar je kan ook kinderen verhalen laten schrijven en deze (online) met elkaar laten delen. Het is in ieder geval een unieke manier om met kinderen te werken aan hun taalvaardigheid. Ik raad je aan om de website even te bekijken: storybird.com

Ik heb zelf ook een verhaaltje geschreven (in het Engels):

A cough a day on Storybird

Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!

Succes met Storybird,

Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten