vrijdag 19 oktober 2012

Meme

Hoi Mediavolk,

Een Meme is een plaatje waarin een specifieke situatie belachelijk wordt gemaakt. Dit klinkt erg abstract, maar bijna iedereen kent het wel. De trend begon toen er slogans van bekende films en muziek herhaaldelijk werden gebruikt op het internet. Alleen de tekst bleek niet genoeg te zijn, dus:


Dus er werden plaatjes gemaakt met de tekst erbij. Deze Meme, over Lord of the Rings, is ontzettend bekend geworden. Er ontstond een hype omtrent deze kleine plaatjes die bedoelt zijn voor de internetcultuur; vele mensen die niet aan specifieke sites deelnamen of films zagen begrepen deze humor niet. Om de Memes herkenbaar te maken is er een stijl ontworpen om ze goed weer te geven:


Hoewel zeker niet alle Meme-makers zich houden aan deze opmaak, is dit wel snel te herkennen als een Meme. De wel bekende 'Yo Dawg' met Xzibit op elk plaatje, is immens populair op het internet. Het stamt af van zijn programma: 'Pimp My Ride', waar hij vaak belachelijke situaties tegenkwam toen de auto's werden onthuld. Met zijn zeer bekende lach was een Meme met Xzibit onvermijdelijk. 

Deze plaatjes zijn overal op het internet te vinden, maar waarom sluit dit aan bij pedagogiek? Ik denk dat we moeten proberen deze vorm van humor te begrijpen als we met kinderen praten die deelnemen aan de internetcultuur. Er zijn veel kinderen (vooral jongens) die slogans van teksten herhaaldelijk uitspreken, begrijp je altijd wat het kind zegt? Is het wel goed wat het kind zegt? Ik denk dat deze manier van praten: omtrent Engelstalige internetsensaties, een groei tegemoet gaat. Hoe meer het internet actief wordt gebruikt door ouders en kinderen, hoe meer kinderen deze Meme's tegen zullen komen. Je kan je afvragen of ze allemaal gepast zijn:


Dit is natuurlijk maar een klein deel van de gehele internetcultuur waar kinderen aan deelnemen. Ik denk dat je het ook per deel moet ervaren/zien om het te begrijpen. Hoewel ik kinderen niet zo snel een Meme zie maken of het groter geheel van deze plaatjes inzien, denk ik wel dat de 'nerds' van nu (die dergelijke dingen als Meme's wel dagelijks meemaken), de 'normale' kinderen van de toekomst zijn; we digitaliseren met de jaren! In de eerste van de Pabo was ik de enige met een laptop, 2 jaar later is het opeens onhandig als je een dag je laptop niet bij je hebt. Hoe ziet dit er over nog 2 jaar uit? Ik sluit af met nog één Meme:



Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!

Succes met Meme's,

Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten