woensdag 3 oktober 2012

Street Fighter

Hoi Mediavolk,

Vroeger speelde ik 'Street Fighter II' op de Nintendo. Ik was behoorlijk enthousiast en wist daarom zeer snel een 'hadouken' af te vuren naar mijn tegenstanders. Om deze 'move' uit te voeren moest je naar beneden drukken, dan naar beneden en naar voren en dan alleen naar voren toe; in één beweging. Aangezien de oude snes controller hier niet voor gemaakt was had ik de blaren op me duim zitten.

Nu is dit vechtspel misschien niet iets wat je kinderen wilt aanbieden, maar de hoeveelheid inzet die erbij komt kijken is fenomenaal. Om daadwerkelijk aan de top te staan, of simpelweg andere mensen online te verslaan, moet je een uitstekende speler zijn (zie filmpje).

Je kan de intensiteit van een dergelijk gevecht alleen begrijpen als je zelf dit spel hebt gespeeld. Street Fighter bestaat al sinds 1987 en is nog steeds een succesvolle game. Hoewel het spel nog altijd dezelfde basis heeft, weet men vooral balans in het spel te brengen. Balans in een vechtspel is zeer belangrijk. Er mogen in het spel geen trucjes zijn waardoor je altijd wint of poppetjes die sterker zijn dan anderen. Het is daarom dat er twee versies bestaan van één van de nieuwste Street Fighter spellen. Er is 'Street Fighter IV' en 'Super Street Fighter IV'. Hoewel het voor een 'casual gamer' niet echt uitmaakt, juicht een die-hard fan van de franchise dit enorm aan.
Er zijn vele vaardigheden nodig om dit spel online te kunnen spelen, denk hierbij aan: hand-oog-coördinatie, reflexen, tactiek en vooral het kunnen anticiperen van de acties van je tegenstander. Een echte street fighter weet exact welke aanvallen het beste te gebruiken zijn in welke situatie en weet deze snel uit te voeren; elke aanval die je tegenstander doet vraagt om een specifieke aanval van jou. Je begrijpt dat dit een spel is waar vele uren in gaan zitten.
Het spel is 12+ dus beter dan de schietspellen die men speelt van 16+ (bloed kan je uitzetten).
Er zijn ook ontzettend veel films gemaakt over Street Fighter. :
 
Er is ook een film gemaakt met acteurs, deze was vroeger helemaal fantastisch (nu erg komisch):
Ik heb vroeger het spel intensief gespeeld en ik heb nooit de neiging gehad om het gevecht van het beeldscherm naar het echt leven te brengen. Ik denk dat het mij heel veel uren van vermaak heeft gegeven; samen met andere gamers. Een spel waar je echte gamervaardigheden leert! 

Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!

Succes met Street Fighter,

Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten