vrijdag 17 februari 2012

Google Documents

Hoi Mediavolk,

In deze blog bespreken we Google Documents. Ik heb al eerder aan blog geschreven over reclame vrij internetten: http://mediapedagogiek.blogspot.com/2012/02/geen-reclame-meer.html Dus als het goed is heb je nu al Google Chrome, want wie heeft er nu zin in reclame? Daarnaast is het ook de veiligste browser, dus is het de beste keuze.

De uitleg over het gebruik (en hoe je het moet installeren) van Google Chrome vind je dus in me oude blog. Nu vertel ik je waarom je met Google Documents moet werken. Eigenlijk is Google Docs hetzelfde als het hele microsoft pakket, alleen dan met wat minder 'gedoe'; het is erg basic en het heeft enkele online snufjes. Eerst maar Google Docs toevoegen: https://chrome.google.com/webstore/category/popular Ergens in deze lijst zie je Google Docs staan. Met een paar 'klicks' is het geïnstalleerd. Nu heb je docs, maar waar vind je het? Open Chrome (je internet dus) en open bovenaan een nieuwe 'tab'. Je kan een nieuwe tab openen met twee opties, deze opties staan onderaan:  'Meest Bezocht' en 'Applicaties'. We gaan naar applicaties, daar vind je de link naar de chromewebstore en, als je het goed hebt geïnstalleerd, Google docs.

Docs geeft vele mogelijkheden: Klik maar eens op: Maken. Je krijgt een lading opties: documenten, presentaties, tabellen en meer. Wat je nodig hebt kan je dus online maken. De meerwaarde zit hem in het online hebben van al je documenten. Dit betekent dat jij overal bij jouw documenten kan en dat deze geheel privé opgeslagen zijn. Je kan ook mensen uitnodigen om samen te werken aan het document, dan kan ieder thuis het document bekijken en aanpassen. Je kan ook het geheel alleen delen met mensen die de link hebben. Als je bijvoorbeeld een e-portfolio maakt (online portfolio) is dit toch wel de veiligste manier.

Ik maak uit gewoonte de meeste documenten toch nog offline, daar heeft Google rekening mee gehouden. Naast het knopje maken staat: uploaden. Je kan hier bestanden uploaden en bewaren online. Je kan op deze manier dus ook een backup maken die altijd in de 'cloud' staat.

Tot nu toe heb ik nog geen negatieve kanten ondervonden van docs, ik moet mijzelf er alleen toe aanzetten om niet in Word meer te beginnen maar meteen online, dat scheelt uploaden. Dit online werken aan documenten en direct kunnen delen of verspreiden is ideaal. Ik denk dat we vroeg of laat allemaal met Google docs of een soortgelijk online site werken, het is een kwestie van tijd!

Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!

Succes met Google Documents,

Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten