dinsdag 1 mei 2012

Gameverslaafd

Hoi Mediavolk,

In deze blog bespreek ik de docu: Gameverslaafd, van Zembla. Lees eerst even mijn betoog voordat je de docu bekijkt; ik hoor graag jouw mening! Gameverslaafd

Gameverslaving is een discutabel probleem. Er zijn erg veel (sociaal en lichamelijke) negatieve aspecten aan een gameverslaving. Het gekke aan deze verslaving is dat het ook veel positieve eigenschappen met zich meebrengt. Denk hierbij aan: Engels spreken, plannen, sociale vaardigheden, omgaan met geld, doorzettingsvermogen en zelfs leren solliciteren. Het is daarom dat er een hoop discussie op het internet is over gameverslaving.

In de documentaire over gameverslaving wordt een hele sterke mening gegeven over de verslaafde. Er is geen oog voor de positieve aspecten van gamen en over de twijfels die er zijn over het concept; 'wat is een gameverslaafde'? Daarnaast worden er enkele aspecten verkeerd weergegeven. Behalve de slechte kennis die de docu-makers hebben over het spel 'World of Warcraft' is er vooral gesproken met mensen die er slechte ervaringen mee hebben.

Vraag: Als 9 miljoen mensen een product gebruiken en maar een klein gedeelte daarvan er aan verslaafd is, is het product dan slecht?

Wat misschien nog wel belangrijker is; wanneer ben je echt gameverslaafd? Hoeveel van deze jongeren hebben daadwerkelijk problemen door hun gameverslaving?
De statistieken zijn op vele websites anders, maar als ik voor het gemak de hoogste kies: 20.000, stelt gameverslaving, in vergelijking met andere verslavingen, alsnog niets voor. In Nederland zou dat betekenen dat 1 op 850 mensen gameverslaafd is. 90% van alle jongens spelen videogames en toch zijn er maar enkele verslaafd; is dit een gameverslaving? of een kind dat gevoelig is voor een verslaving?

Vraag: Is er een hobby, waar zoveel mensen actief mee bezig zijn, waar niet enkele mensen verslaafd zijn of op een andere manier zijn doorgeslagen?!

Er is een hoop mis met de documentaire (naar mijn mening). Dit zit hem vooral in de manier waarop games worden weergegeven en gameverslaafde. Als we de vergelijking maken met andere hobby's of producten dan slaat het absoluut nergens op:

Dit wordt in de docu aangegeven als iets heel ernstigs: 'De makers van games bespreken hoe ze de game zo verslavend mogelijk kunnen maken'
Vraag: Kan jij een bedrijf bedenken, die een product verkoopt, die dit niet doet!?


Mensen die zichzelf niet goed verzorgen aan de hand van een verslaving zijn er altijd. Als maar 1 op 850 mensen ergens verslaafd aan zou zijn dan hadden we 'help! mijn man heeft een hobby' ook niet meer nodig. Het probleem zit hem dus niet in kwantiteit. 

Ga er niet vanuit dat alles wat je ziet/leest op het internet waar is; dus ook niet deze blog. Ga zelf op onderzoek en geef vervolgens jouw mening weer (zoals ik dat nu doe). Die mening hoor ik graag!

Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!

Succes met je verslaving,

Martijn

1 opmerking:

  1. ik kom zelf uit de game wereld heb op hoog niveau starcraft gespeeld toen dat iets populairder was dan nu, maar zo heb ik ook veel vrienden gemaakt binnen de game community.
    nu ben ik een actieve league of legends speler :)

    wat je hier verteld ben ik wel met je eens alleen wil ik je wel vertellen dat 20.000 game verslaafde een heel objectief getal is omdat er nooit een duidelijke meting is geweest.
    en hoe zou je dat moeten doen want de echte die hard gamers die werken daar toch niet aan mee.

    ik ken een aantal mensen in mijn omgeving die game verslaafd zijn en waar het toch echt fout gaat. Vooral gedrag, slechte verzorging van hun zelf. het is niet gezond daar zijn we het over eens en wat u/jij verteld over welke hobby heeft dat niet dat is zoo, maar niet alle hobby's hebben een gevaar in de verslaving zitten. een game verslaving kan dan ook voor je psyche en fysieke gesteldheid zeer slecht zijn. Wat jij/ u verteld over de voordelen is zeker waar en dat zullen alle gamers ervaren ( wil ik alleen de oog hand coordinatiƫ nog aan toe voegen bij de voordelen ) maar omdat er dus zo weinig ervaring is met game verslaving kunnen mensen er ook weining over vertellen als deze documontaire 10 jaar later was gemaakt dan was het een betere documontaire geweest.Ook omdat het probleem nu nog niet bekend genoeg en groot genoeg is voor dit soot onderzoeken. Als we nu gaan kijken in 2015 dan zie je dat het probleem al een stuk groter is dan dat het was toen deze documontaire was. maar onderschat het gevaar van een verslaving niet . !

    BeantwoordenVerwijderen