Hoi Mediavolk,
Het onderwijs loopt gemiddeld 5 jaar achter op de innovaties van de maatschappij. Hoewel mijn uitgangspunt is om de klas (en de school) een reflectie te laten zijn van de maatschappij, is dit helaas niet mogelijk. Het probleem? De politiek....
Leerkrachten veel vrijheid te geven in hun leswijzes blijkt altijd al positieve invloed te hebben op kinderen. Zolang deze leswijzes onderbouwt kunnen worden vanuit de theorie, zich richten op autoriteit (er wordt leiding aan gegeven) en natuurlijk bedoeld zijn om kinderen kennis en/of vaardigheden bij te brengen. De leerkrachten die capabel genoeg zijn om zelf lessen te ontwerpen en innovatief te zijn worden vaak onderdrukt door de hoeveelheid taken die hen zijn opgelegd. Tijd om je klas mooi in te richten, lessen te ontwerpen en andere speciale dingen te regelen is gering.
De nadruk op de Cito en de richtlijnen van de inspectie zijn gericht op een eindresultaat. Scholen die laag scoren krijgen vaak een herkansing op korte termijn. De absurde notie dat een inspectie een jaar later kan langskomen en hogere Cito scores kan verwachten draagt bij aan de focus op eindresultaten.
Scholen voelen zich vaak hopeloos in alle eisen die worden gesteld. Bij elk nieuw kabinet worden er weer nieuwe eisen gesteld en de vorige worden gezien als 'ouderwets' of 'achterhaald'. De scholen hebben de oude regelgevingen geïntegreerd in hun schoolbestaan en moeten vervolgens de nieuwe eisen weer toepassen. Het is een eindeloos gegoochel met regels en eisen. Leerkrachten geven aan te werken vanuit passie voor het beroep, maar net zoveel (of meer) geven aan dat ze dit niet vol houden/blijven doen tot hun pensioen.
Om de passie terug te halen, en leerkrachten de tijd te geven om passie weer een plek te geven, moeten de regelgevingen aangepast worden. Resultaten zijn belangrijk, maar discipline is vele malen belangrijker. Hoewel discipline een negatieve klank heeft in onze huidige maatschappij, is het de basis voor leren. Als voor kinderen (en volwassen) de regels helder zijn komen zij eerder toe aan leren. Heldere regels dragen bij aan het groepsklimaat. Wanneer kinderen zich veilig voelen in de klas komen zij eerder toe aan leren. Het groepsklimaat begint bij heldere regels, maar wordt pas sociaal wanneer er ook tijd is voor humor en specifieke vakken: drama, muziek en crea. Om de leerkrachten sterk les te laten geven zijn lesbezoeken natuurlijk niet weg te denken en zo ook voor de bijbehorende reflecties. Video-interactiebegeleiding en andere reflectietools worden zelden ingezet, maar zijn essentieel voor het creëren van bekwame leerkrachten in het onderwijs.
Om 5 jaar innovatie terug te winnen moeten leerkrachten de tijd hebben om zich te verdiepen en tijd hebben om het geheel toe te passen (en te evalueren).
Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!
Succes met innovaties,
Martijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten