donderdag 4 april 2013

Enthousiast voor Mediapedagogiek?

Hoi Mediavolk,

Er is weinig te vinden op het internet over mediapedagogiek. En er is zeker weinig te vinden over wat wel en niet werkt in de klas. Een leerkracht/digibeet kan moeilijk starten met de nieuwe wereld van media voor de klas. Juist daarom moeten opleidingen, en andere bedrijven die zich bezighouden met mediapedagogiek, innovatie laten zien in alles wat zij delen op de online wereld.

Als we dan het promo filmpje bekijken voor de masteropleiding mediapedagogiek wordt ik helemaal niet enthousiast. Misvattingen en misleidende informatie:


Het filmpje opent met een meneer die spreekt over diverse kinderen en hun situaties. Hij spreekt over Erik die niet goed kan opletten tijdens rekenen. De spreker wil duidelijk aangeven dat hij wel aan het rekenen is in RollerCoasterTycoon, maar dit is echt fout. Spellen als RollerCoasterTycoon maken je niet een econoom, nog maken ze je geïnteresseerd hierin. Dergelijke spellen baseren zich juist op het snel creëren van een wereld. Je eigen creatieve draai geven aan een omgeving. Kinderen kunnen tactisch omgaan met spellen, maar dit staat volledig los van een toekomstige functie.

De spreker praat vervolgens over een kind dat lid is van een anorexia website. Er worden afbeeldingen getoond van jonge kinderen, maar dit is erg misleidend. Kinderen die daadwerkelijk op internet lid worden van websites en praten over hun problemen zijn vaak middelbare school leerlingen.

Daarna volgen enkele afbeeldingen en een lading vragen over hoe men zou moeten omgaan met media bij lerende kinderen. Voor een promo filmpje over mediapedagogiek verwacht ik simpelweg meer; filmpjes over docenten die met de iPad lesgeven, social media gedrag van kinderen, websites voor docenten, digitafels, digiborden, interactieve whiteboards, educatieve spellen van hoge kwaliteit, gamegedrag van kinderen en veel en veel meer.

Ik ben kritisch omdat er meer aandacht voor mediapedagogiek moet komen. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat mediapedagogiek serieus genomen moet worden. Termen als innovatie, vernieuwing, digitaliseren, social media staan allen gelijk aan mediapedagogiek.... geen slideshow met plaatjes en ingesproken tekst.

Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!

Succes met reclame maken voor mediapedagogiek,

Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten