Als je vroeger een NES (nintendo entertainment systeem) had of een SNES (super....) dan heb je vast en zeker het spel: Zelda, gespeeld. Weet je dan ook nog hoe de opening van het spel begon? Het liedje?
Voor een gamer en fan van Zelda is dit een zeer speciaal liedje; het komt terug in alle delen. Zelda is een uniek spel waar vele andere gamedesigners van hebben geleerd; elementen van het spel zijn terug te zien in vele andere games. De franchise weet ook altijd weer nieuwe, indrukwekkende dingen uit te brengen.
Het begon in 1986 met 'The Legend of Zelda'. Je zou verwachten dat het spel om Zelda draait, toch? Fout. Het spel draait om Link. Link is een klein mannetje met een grote groene muts en tuniek. In het begin van het spel begin je meestal met weinig wapens en spullen en gedurende het spel verzamel je deze. Door deze ontdekkingen is het mogelijk om steeds een groter deel van het land te kunnen onderzoeken. Het spel geeft je de vrijheid om te gaan en staan waar je wil, maar zal je nooit in te moeilijke gebieden laten komen als je dit nog niet aankunt; er is dus duidelijk een weg die je moet bewandelen om het spel uit te spelen. In het spel zit een flinke dosis geweld. Alle tegenstanders moet je neerslaan met je zwaard of met andere wapens. Om het spel aantrekkelijk te houden voor ouders (kinderen vinden het al leuk) is er geen bloed maar verdwijnen de poppetjes/monsters als ze verslagen zijn. Het spel is opgebouwd uit puzzels die zich vaak herhalen en moeilijker worden gedurende het avontuur. Dit stimuleert het logisch inzicht van kinderen, leert ze geduld te hebben, dingen opnieuw te proberen, situaties op een nieuwe manier te bekijken en het leert ze oplossingsgericht te werken. Allen vaardigheden die bij een kind (en mens) waardevol zijn.
De Zelda spellen hebben altijd ingewikkelde verhalen. Behalve het 'hoofdverhaal' (het grootste probleem in het spel) zijn er vele opdrachten die je kan voltooien voor verschillende wezens in het land. De wereld van Link bestaat uit Gorons, Zora's, Deku's en de mens. Deze vier vormen over het algemeen de kern van de bevolking.
In het spel krijg je vaak niet de keuze om iets op een goede of slechte manier op te lossen; het richt zich volledig op het juiste. Hoewel dit niet kinderen de mogelijkheid geeft om zelf keuzes te maken, leert het hen wel om te voldoening van het positieve werk in te zien. Het spel beloond spelers altijd voor de moeite die zij doen voor anderen.
Hoewel Zelda gericht is op de jeugdige gamer zijn er ook vele fans buiten deze leeftijd. Dit komt omdat de verhalen vaak meerdere lagen hebben voor verschillend publiek. Je kan het spel uitspelen... maar je kan het spel ook volledig uitspelen; met alle extra missies, wapens, spullen et cetera. Voor jong en oud dus. Dit wordt op Youtube wel bewezen met de hoeveelheid parodies die men kan vinden.
En zelfs Robin Williams houdt van Zelda:
Succes met Zelda,
Martijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten