dinsdag 14 augustus 2012

Digibeet

Hoi Mediavolk,

CLIENT: The site is not loading. I restarted the server and nothing happened.

ME: What do you mean by restarting the server? 

CLIENT: I closed Internet Explorer and opened it again



Als je de humor begrijpt in dit stukje tekst dan ben je alles behalve een digibeet. Als je denkt; de klant doet het toch goed? Of als je er niets van begrijpt, dan ben je overduidelijk een digibeet. 


Helaas hebben de digibeten de ICT'ers nodig. Hulp bieden is absoluut niet erg, ik vind het zelfs leuk om computerproblemen op te lossen. Het is vaak een puzzel die de logische stappen nodig heeft voor een oplossing. Het probleem zit hem in de mensen die denken te weten hoe ze met de computer moeten omgaan maar het volledig fout doen. Het meest frustrerende is dat deze mensen vaak volhouden dat ze gelijk hebben of dat jij het fout doet (het gaat hier om zeer simpele computerproblemen). Het is lachwekkend om de verhalen van andere mensen te horen, maar als je zelf in een dergelijke situatie zit is het absoluut niet komisch!

Als je problemen hebt met de computer dan is het verstandig om het probleem op te zoeken op het internet. Door telkens problemen zelf aan te pakken d.m.v. het internet word je vanzelf digiwijs/mediaslim! Er zijn honderden mensen die dezelfde problemen hebben gehad en zeer slimme mensen die je stap-voor-stap uitleggen hoe je het moet oplossen.


Als je werkt met klanten dan heb je ook nog eens het nadeel dat je zeer professioneel (beleefd) moet omgaan met hen. Als leerkracht kan je dit reflecteren op het contact met: organisaties van buitenaf, ouders en collega's. Digibeten worden hopelijk een stervend ras. In de tussentijd zijn er websites als: http://clientsfromhell.net/, die de grootste 'face-palm moments' hebben:



CLIENT: I want you to make me a facebook.
ME: Do you mean a website facebook’s functionality?
CLIENT: No, just a facebook. I’ve been told having a facebook will help my business.
ME: So you want me to make you a design for your facebook page?
CLIENT: No! Not just a page! Make me a whole facebook.
ME: You can make a facebook account, I’ll assist you with that, and we you can create a page for your business which I will help you design. It’ll appear on Facebook on your customers - 
CLIENT: WHO SAID I WANT AN ACCOUNT OR A PAGE, I JUST WANT A FACEBOOK LIKE ALL THE OTHER FACEBOOKS OUT THERE.
De website is erg verslavend om te lezen en sommige verhalen zijn erg herkenbaar. Laat me weten of je zelf ook een dergelijke situatie hebt meegemaakt. Dit is mijn leukste digibeet ervaring:
Ik zit op school te werken met een medestudent aan een werkstuk. Ze heeft net een nieuwe laptop waar we gezamenlijk op werken. Ze geeft aan dat ze er nog niet zo handig mee is maar dat ze wel al belangrijke documenten erop heeft staan; er mag niets mee gebeuren!!
ik: We moeten het nu alleen nog even mailen naar de docent. Vergeet het niet op te slaan.
zij: Oh! de batterij is bijna leeg!! 
ik: Even snel opslaan en versturen. 
zij: Nee! we moeten hem nu uitzetten! (ze drukt de 'power' knop in)
ik: (verbaast) wat doe je!?
zij: Als ik hem nu niet had uitgezet was ik al mijn documenten kwijt!
ik: ......waarom?
zij: Als je stroom op is dan verwijdert de computer alles!
Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!
Succes met digibeten,
Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten