zondag 17 juni 2012

Bol.com reviews

Hoi Mediavolk,

Op de website van bol.com is er voor kinderen, behalve een hoop speelgoed en elektronica, een leuke taalles te vinden. Het maken van een review (recensie) zit tegenwoordig al in veel (taal) methodes, het nadeel is vaak dat kinderen er geen waarde aan hechten. Als jouw review alleen gelezen wordt door je docent dan hoef je niet echt je best te doen op specifieke aspecten van het verhaal. Als men daarentegen voor 'het internet' moet gaan schrijven is er opeens een bepaalde kwaliteitseis, denk hierbij aan: het verhaal moet goed te volgen zijn, het heeft een inleiding, kern en slot, het is geschreven aan de hand van een beoordeling (cijfer 1-5), het is mogelijk om video's toe te voegen waarna in de tekst verwezen moet worden, ze moeten rekening houden met mensen die onbekend zijn met het product et cetera et cetera. Een gigantische hoeveelheid eisen waar je kinderen heel bewust van kan maken voordat zij een review schrijven.

Het schrijven van een review op bol.com stelt niet zoveel voor. Ik raad aan om alles op één account te doen, zodat je de verzameling van recensies op één pagina kan bekijken. Kinderen kunnen het werk van een ander beoordelen met 'wel nuttig' en 'niet nuttig'. Ze kunnen ook zelf het product een cijfer geven. Het is een opdracht die ook uit te voeren is met weinig computers in de klas; eerst op klad schrijven en dan gedurende de dag of als huiswerk mee om het op de computer te doen. Je hoeft als leerkracht het werk niet te verzamelen want het staat allemaal onder hetzelfde account.

Ik schrijf zelf al ongeveer 2 jaar reviews voor bol.com over onbekende muziek artiesten. Ik merk zelf hoe leuk ik het vind om reviews te schrijven en ik kan mij voorstellen dat het een leuke en educatieve hobby kan worden voor een kind.



Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!

Succes met reviews schrijven,

Martijn

1 opmerking:

  1. Hallo Martijn,
    Wat een leuk idee. Eigenlijk wel raar dat er niet aan dit soort manieren wordt gedacht om betekenisvol aan het werk te gaan. Het is vaak het schrijven voor de schoolkrant / ophangen van brieven of stelopdrachten / een boek van de resultaten maken. Dit is echt een aanvulling.
    Groet,
    Brenda

    BeantwoordenVerwijderen