zaterdag 1 maart 2014

Meer kinderen aan de beurt laten?

Hoi Mediavolk,

Dankzij nieuwerwetse (en ouderwetse) manieren kunnen we veel kinderen tegelijkertijd aan de beurt laten: elk kind een whiteboard(je), invullen via software op de computer, tablet synchroniseren met de tablet van de leerkracht en meer. Maar waarom laten we niet één enkel kind één enkel antwoord geven?
'Redenen genoeg!', zegt een goede leerkracht. Behalve de interactie, betrokkenheid en vele andere pedagogische/sociale aspecten, blijkt dat een veelvoud aan antwoorden een grotere kans te geven op een correcte uitkomst:


Kinderen een dergelijke verhaal vertellen (het raden van jellybeans) geeft hen een inkijk in het belang van het werken in een team. Je moet je antwoord verifiëren met andere kinderen; je kan er altijd naast zitten. Het individualisme van het 'zelfstandig werken' kan gecounterd worden wanneer kinderen in gesprek gaan over het gemaakte werk (niet altijd tijdens (samenwerken), maar juist evaluerend). Als leerkracht ben je de spil in dit geheel: welke werkvorm gebruik je voor de interactie en welke materialen?
Test de zekerheid van de antwoorden van de kinderen door vragen te stellen en tegenargumenten te bedenken. Kinderen moeten leren om hun argumenten te onderbouwen en om andere argumenten tegen te gaan, dit kunnen zij enkel leren door de interactie in de klas op een correcte wijze te begeleiden.
Bedenk ten alle tijden: 'Wat is de functie van de interactie/evaluatie en streef ik deze na?'

Naslagwerk

Vergeet niet een comment achter te laten en lid te worden van mijn blog!

Succes met de beurtverdeling,

Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten